Resepi Cheesekut Sedap dan Mudah

Cuba-cuba semalam nak buat apa, akhirnya saya cuba resepi cheesekut sedap dan mudah. Sebenarnya sudah lama teringin buat ni, cuma belum ada masa je buatnya. Tapi semalam saya tengok famili yang buat cheeskut ni, rasa nak buat sendiri di rumah buat anak-anak. Sekali rasa sedap pula.

Cheesekut merupakan sejenis kek yang sangat popular di kalangan pencinta kek dan keju. Ia terdiri daripada lapisan kek biskut di bawah lapisan keju yang lembut dan krimi. Cheesekut yang dibuat dengan resepi yang betul pasti akan menjadi kegemaran di rumah anda.

Resepi Cheesekut

Yang saya kongsikan ialah resepi cheesekut yang menggunakan cream crackers dengan coklat milo / oreo, dan lagi mudah buatnya. Saya pun tak susah kerana buat ni cuma perlu 4 bahan je, biskut crackers, susu cair, susu pekat manis, sama cheese cream je. Bahan sudah ada di rumah. Cuma ada beberapa tambahan pemanis dalam resepi kalau cuba di rumah.

Bahan-bahan

  • 1 peket biskut Cream Crackers
  • 1 kotak susu segar full cream
  • 1 bar cheese cream
  • 1 tin susu pekat manis
  • Sedikit milo / oreo untuk tabur
  • 1 peket fresh strawberry

Cara buat cheesekut

  1. Mula-mula putar 1 bar cheese cream dengan setengah tin susu, 3 sudu susu segar gunakan mixer.
  2. Lepas tu letak susu dalam mangkuk ukuran besar guna untuk dip biskut je.
  3. Rendam biskut dalam susu kiraan 3 saat. Jangan lama sangat nanti biskut jadi lembik.
  4. Susun biskut ke dalam bekas segi empat yang besar. Cukup muat 9 keping biskut untuk 4 lapisan. Bila tak ada, guna Tupperware pun tak apa, cuma patahkan je biskutnya nanti.
  5. Lepas tu lapiskan cheese cream dan susu yang sudah dibuat tadi. Lapisan pertama tak perlu buat tebal sangat. Lapisan kedua baru buat tebal sikit. Lapisan ketiga nipis balik dan lapisan keempat tebal balik.
  6. Taburkan coklat milo di atasnya. Bila tak suka milo, boleh letak oreo pun tak masalah. Ikut sorang la selera.
  7. Bila suka manis, boleh tuang susu pekat manis lagi di atas lapisan tu.
  8. Lepas tu lapis biskut balik dan ulang langkah sampai jadi 4 lapis biskut. Kalau 3 terlalu nipis, 5 tebal sangat.
  9. Bila dah 4 lapis, belah stawberry jadi 2 dan letak di atas lapisan cheesekut tu.
  10. Letak dalam peti sejuk kurang lebih 5 jam, lepas tu dah cheeskut boleh potong.

Macam mana? Mudah je kan buat resepi cheesekut sedap dan mudah yang saya kongsikan kali ni. Saya guna buah stawberry sebab nak bagi balance dengan rasa masam dan manis cheese cream dan susu. Bila tak nak pakai pun tak apa. Anak-anak pasti suka makan cheesekut ni, dan salahkan sorang bila minta dibuatkan resepi ini terus.

Leave a Comment