Resepi

Resepi Tomyam Ayam

Rencana esok hari nak cuba masak resepi tomyam ayam pekat sedap dan mudah. Tomyam ni kesukaan encik suami saya. Kalau nak ke rumah, pasti sudah pesan minta buatkan masakan thailand ni. Tidak bosan rasa lidah tu makan ni je. Jadi, sebelum masak saya cuba kongsikan kepada anda bagaimana cara buat tomyam ayam …

Read More »

Resepi Sup Ayam

Hari ini saya nak kongsikan resepi sup ayam sedap dan mudah. Sup memang paling suka saya masak sebab boleh olah dengan macam-macam jenis bahan. Campak-campak je semua bahan dan biarkan masak. Walaupun ringkas, tapi bila cuba resepi ini istimewa. Disebut istimewa kerana sup ayam ini tidak menggunakan sup buntut ataupun rempah sup. …

Read More »

Resepi Satay Ayam Kuah Kacang

Resepi Satay Ayam Kuah Kacang – Acara majlis kemaren masih menyisakan banyak nasi tapi lauknya sisa ayam goreng kerana sudah habis dimakan teman kolej. Saya pikir elok juga kalau buat resepi satay ayam dan kuah kacang yang jadi teman nasi putih supaya tiada pembaziran. Memang sudah lama tidak buat kuah kacang …

Read More »

Resepi Roti Jala

Resepi roti jala adalah sejenis kuih berbentuk jala laba-laba. Roti ini sering ditemukan pada sajian hari kenduri atau jamuan hari raya dan biasanya dihidangkan bersama kari ayam. Resepi roti jala lembut dan mudah ni memang paling sedap. Banyak rekan-rekan saya yang suka. Apalagi anak-anak, suka request buat roti ini. Sebelum membuat resepi …

Read More »

Resepi Rendang Ayam

Setelah beberapa hari ini masak ikan goreng, teringin pula untuk masak resepi rendang ayam sedap dan simple. Sudah lama juga tak membuatnya. Saya biasa bercadang menggunakan resepi ini untuk masakan pada hari raya. Resepi ini menggunakan 2 ekor ayam. Rendang ini bila dikacau lama-lama dengan api kecil lebih sedap, hingga …

Read More »

Resepi Puding Roti

Resepi Puding Roti adalah sejenis hidangan pencuci mulut yang simple dibuat dan rasanya pun sangat sedap. Kebetulan besok malam ada kegiatan majlis di rumah, tapi belakangan ini saya pusing nak buat kuih apa. Rencana nak buat kuih yang tak gunakan tepung gandum je. Terpikirlah untuk membuat puding roti. Saya tahu resepi …

Read More »

Resepi Puding Roti Kukus

Resepi Puding Roti Kukus – Belakangan ini rasa-rasa minat buat kuih semakin menjadi-jadi. Setelah beberapa hari pikir nak masak kuih apa lagi, akhirnya saya akan mencuba resepi puding roti kukus. Kebetulan di rumah masih ada beberapa keping roti. Apalagi nanti ada keluarga besar nak datang ke rumah. Kalau cuma buat resepi donut …

Read More »

Resepi Puding Karamel

Resepi Puding Karamel ialah satu puding pencuci mulut yang saya suka. Saya menyediakan puding ini bila masa rakan dan family melawat ke rumah. Memang sangat cepat menyediakan puding karamel ini. Dari dulu saya suka sangat buatnya kerana sangat berpuas hati dengan hasil yang menepati selera saya. Mamak saya sangat suka makan puding …

Read More »

Resepi Pavlova

Saat tengok facebook, teman saya post resepi pavlova yang ia buat. Sedap rasa lihat ianya. Suka juga lihat pavlova yang di meriahkan dengan buah-buahan segar, seperti strawberry, anggur, kiwi. Teringin pula nak cuba sendiri buatnya. Buat pavlova memang tak susah sangat, tapi saya malas nak buatnya kerana manis, buat gemuk …

Read More »

Resepi Nasi Tomato

Yang ingin saya kongsikan hari ini adalah resepi nasi tomato sedap dan mudah di mata dan di lidah. Masakan ini merupakan salah satu tradisi masyarakat Melayu di negeri-negeri Malaysia, terutama sangat di Pahang. Biasanya nasi ni jadi satu menu wajib kalau lauk ayam masak merah untuk makan sekeluarga je. Sebenarnya dah …

Read More »