Resepi Donut Gebu

Donut adalah kuih yang tak asing lagi di telinga. Kuih ini berbentuk lingkaran yang di tengah-tengahnya ada lubang seperti cincin. Rasanya yang manis dan lembut membuat donut banyak anak-anak yang suka. Selepas saya cari-cari di google, menemukan berbagai resepi, dan membuatnya, akhirnya didapat lah resepi donut gebu yang .

Resepi donut gebu lembut dan mudah disini sangat seronok buatnya, sebab bisa sedia sangat cepat. Donut ni tak perlu tunggu waktu lama. Rehat pun cuma sekejap je. Begitu lucunya bentuk donut ni bila menggoreng sambil masuk ke mulut. Tak sempat nak salut dengan gula halus. Pokok sangat sedap rasa donut ni. Yang penasaran, jom tengok resepi donut gebu di bawah buat anda yang ingin mencuba kelezatan rasanya.

👉 TRENDING:  Resepi Roti Jala

Resepi Donut Gebu

Bahan-bahan:

  • 250 gr tepung roti
  • 250 gr tepung gandum
  • 100 gr mentega
  • 100 gr gula
  • 50 gr susu tepung
  • 11 gr yis kering
  • 2 biji telur
  • 200 ml air

Cara buat donut gebu:

  1. Masukkan semua bahan satu satu ke dalam mesin penguli dan uli selama 10 menit untuk buat doh jadi lembut dan tak melekat di tangan.
  2. Tutup doh dengan kain dan biar selama 30 minit sampai doh naik.
  3. Keluarkan doh, tumbuk dan canai.
  4. Lepas tu tekap dengan acuan donut dan rehatkan selama 30 minit sampai doh naik lagi sebelum digoreng.
  5. Lubangi bagian tengahnya dan goreng donut dalam kuantiti sedikit sedikit sahaja dalam satu masa.
  6. Buat gerakan memutar pada lubang donut menggunakan sumpit ketika menggoreng sampai merekah untuk mendapat bentuk bundar cantik.
  7. Goreng donut sampai berwarna kekuningan dengan api sederhana.
  8. Bila salah satu sisi sudah kuning kecoklatan, segera balik dan terus goreng sampai kedua sisi donut coklat.
  9. Angkat dan toskan.
  10. Rehatkan sejenak sampai sejuk (2 minit setelah diangkat).
  11. Bila sejuk, gaulkan dengan gula kaster sampai rata, atau boleh juga dihias sesuka hati sebelum dihidangkan.
👉 TRENDING:  Resepi Puding Roti

Demikian resepi donut gebu, lembut dan mudah dicuba yang bisa saya kongsikan. Sedikit tips, kita boleh menyimpan donut dalam peti sejuk untuk masa lama. Simpan dalam plastik yang diikat dan kedap udara. Bila beku, perlu defrost dahulu sebelum digoreng. Cukup menggoreng donut sebentar sahaja untuk menetapkan bentuknya. Tapi bila untuk jangka pendek, cukup simpan dalam bekas bertutup dan donut akan kekal gebu sampai 24 jam.

Originally posted 2022-05-24 11:55:08.